Salta al contingut principal

El Vampir

 


 




El Vampir (The Vampyre) és un relat escrit per John William Polidori, que va néixer a Londres, el 7 de setembre de 1795, i morí a Londres, el 24 d'agost de 1821. Va ser metge i escriptor.   

John William Polidori va ser el creador del gènere del vampir romàntic. Escrigué aquest llibre a Ginebra en les famoses i tempestuoses nits del 16 al 19 de juny de 1816. a Villa Diodati, una mansió vora el llac Leman (Suïssa).

 

 
Entre festes i balls de la noblesa de Londres, un jove ric, Aubrey, coneix un home misteriós: Lord Ruthven, per qui se sent fascinat. Amb el temps, el jove descobreix que el Lord és perillós... Quan Aubrey va a Grècia, coneix Ianthe, una jove que li explica històries sobrenaturals, i li parla sobre els vampirs. Aubrey no pot deixar de pensar-hi... El vampir és un llibre de misteri i aventures que et convida a reflexionar sobre la por, les supersticions i la fragilitat de la ment humana.

 




El dia 16 d’abril vam fer una altra trobada amb videoconferència entre les companyes i companys d’Ampans i l’Ana, la nostra bibliotecària –jo no hi vaig ser perquè estava malalt–. I com ja és habitual es va fer a partir del nou format del Club de Lectura en Veu Alta. L’Ana em va explicar que, com sempre, va ser un èxit, i que malgrat que no tots se'l van poder llegir per un tema logístic a l'hora de demanar el llibre en el seu centre ells ja coneixien aquesta obra, però se'l tornaran a llegir.  
 Per part meva ja veig que les preguntes que us volia fer no van caldre, però sí que m’hauria agradat comentar-vos amb una mica més de luxe de detalls el perquè de tot plegat de l'obra, el com i el perquè d’El Vampir. Per tant, si m’ho permeteu ho faré ara des d'aquí.

 



 Edició alemanya de 1819

John William Polidori va ser metge i secretari personal del poeta Lord Byron. En una nit de 1816, una pluja inacabable els va tancar molts dies a casa (fou l’any sense estiu), a Villa Diodati, al costat del llac Leman, a Ginebra.

 Lord Byron, Polidori, Percy Shelley i la seva flamant esposa Mary, van passar la nit llegint històries de fantasmes i l’avorriment dugué a Lord Byron a proposar escriure les seves pròpies històries. Mary Shelley i Polidori van dur a terme el desafiament. Ella va escriure Frankenstein, i ell va escriure un conte de vint pàgines amb el títol concís d’El Vampir  

                                                                Lord Byron

 Es va inspirar en un aristòcrata pàl·lid, alt i prim i misteriós, un terrible seductor de mirada indiferent i freda. En realitat, Ruthven és un despietat retrat de Lord Byron. La mania i la poca simpatia que sentia Polidori cap al Lord pren en aquest relat l'aire d'una venjança eterna, deixant la malvada naturalesa de l'aristòcrata bevedor de sang per a la llum de la posteritat. 

És sabut que Byron ridiculitzava els escrits de Polidori i que, fart dels seus aires literaris, el va acomiadar. No obstant això, Polidori té un mèrit com a escriptor: tot i la senzillesa del relat i tot i mantenir una trama lineal, el text conserva un deliciós encant, i ja heu vist que es llegeix molt de pressa, tal com us deia.

 En definitiva, doncs, hem tingut una oportunitat d’or per descobrir una petita joia deñ «terror vampíric», i que el mite vampíric, molt abans d’estar en les pàgines dels llibres, es va trobar en els temors ancestrals del folklore popular, especialment centreeuropeu. Als Balcans, a Bulgària, a Romania, a Grècia, a Polònia o a Rússia la figura del mort vivent xuclador de sang que s’aixeca del seu taüt reapareix esporàdicament al llarg dels segles. Però això ja pertany a una de les preguntes que us hauria volgut fer. Deixem-ho doncs! 

 Fins a una altra estona, amigues i amics. i moltes gràcies per ser-hi! Una abraçada ben forta!!

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

hasta otro día.....

 A veces la vida te sorprende, no avisa, o si avisa no queremos ver los indicios de  una enfermedad que no me ganará, -pero si que alguna batalla hará suya- entonces tienes que coger las riendas y emprender otro camino,aunque sea por poco tiempo y llenarlo de cosas que no quisieras para nada ni nadie, y que te hagan seguir sintiéndote vivo. Hace más de dos años y medio comencé   este blog con un entusiasmo desbordado, yo que partía de la nada. De la mano de Susi , fui indagando en este mundillo: Desde aquel momento he tenido muchos maestros. Para mi, más de dos años y medio son toda una vida en Internet. He aprendido y crecido con este blog. Gracias a él tengo amigos de los cuales me siento muy orgulloso, y debo agradecer todas las visitas y comentarios que he recibido y que lo han llenado de vida. Pero hoy ha llegado a su fin por un tiempo, no se si largo o corto.... Hace tiempo que lentamente lo iba dejando, en silencio, pensando que no hacía falta dejarlo aunque...

Així és la vida / Así es la vida

Recordo un llibre que tenia fa bastants anys enrera, i el trobo a falta més que mai perquè ara ells, els meus néts, el llegirien. És el que té compartir-lo amb un o altre durant anys, al final desapareix. Parlo del llibre de Charlie Brown, en Carlitos . És L'autotortura d'en Charlie Brown enfrontat al fracàs constant.   És divertit d'una manera amarga, amb   les inseguretats dels nens, alegra i preciós, tot alhora. El meu Carlitos segueix sent un nen genial, no en tinc cap dubte. I no té res a veure en el fet que un bon dia m'enamorés de la Mafalda. En Carlitos és un nen diferent de la Mafalda. Ell era inquiet i nerviós.   En Carlitos li passaven coses com aquestes. Es presentava en algun concurs -del que fos- (posem un “Gran Dictat” per exemple), i si perdia, tornava a casa amb el cap cot, amb un amic i l' Snoopy . Ja no volia sortir de casa, i si és ficava al llit tampoc en volia sortir. I quan en sortia, s'adonava sempre qu...