Diu l' escritor Albert Sánchez Piñol que els pobles han de tenir el propi relat literari de la història. Més enllà de la càtedra universitària dels historiadors, que són els qui marquen les pautes de la història, tots els pobles tenen el seu relat de ficció. Penso amb humiltat que Sanchez Piñol té tota la raó. Deu ser per això que aquesta novel·la m'agradat tant. El que no se, és com ho podria fer per explicar qui és la Mariona i que representa. No voldria explicar res que després em penedeixi, perquè ja us trec l'oportunitat de fer-ho vosaltres. Per a mi la Mariona és la barreja entre ella mateixa pel que fa al caràcter més rebel i qüestionador i un xic d’homenatge a la Colometa de la gran Mercè Rodoreda pel que fa a la seva vida de soltera i a l’ambientació. És la crònica d'un creixement personal —Aquesta voluntat de créixer i de sobreviure fa que l'èpica del XIX sigui l'èpica del poble menut, com Catalunya. És l'èpica de les Mariones. Al s...