Antigament, la Festa dels Traginers de Balsareny també tenia lloc per la festivitat de Sant Antoni, el dia 17 de gener; com a mínim així es troba documentat des de les darreries del segle XIX i fins i tot en recuperar-se la festa, després del forçat parèntesi que va suposar la Guerra Civil, el 17 de gener de 1940. La població de Balsareny era un lloc de pas obligatori en el camí que comunicava les planes de la Catalunya interior amb les elevacions pirinenques i pre-pirinenques i amb el sud de França, i els traginers utilitzaven aquest camí que voreja el riu Llobregat per passar-hi les mercaderies. Els jocs, les curses i les competicions que s’hi organitzaven en motiu de la benedicció dels animals degueren ser l’origen del què actualment és la Festa dels Traginers. Ja a primers del segle XX a la festa s’hi troben presents alguns actes tradicionals que arribaran fins avui, però no serà fins el 1943 quan la festa va agafar l’estructura definitiva amb els seus...