Cercar en aquest blog

dilluns, 13 de juny del 2016

60 è Aniversari PTV. Manresa (Catalunya)






El PTV fou un micro cotxe fabricat per l'empresa catalana Automóviles Utilitarios, S.A.(AUSA) a Manresa, Bages, Catalunya, entre el 1956 i 1961. Va ser una de les marques de micro cotxes catalans de major difusió a l'estat espanyol al costat del Biscúter. A diferència d'aquest, del Goggomobil basc i de l'Isetta espanyol, era l'únic de disseny i fabricació estrictament locals. També hi ha qui el considera un dels micro cotxes fabricats a l'estat més bonics (especialment les versions bicolors).

La història comença amb els vehicles que els germans Tachó havien desenvolupat durant els anys 1950 (La Balena) i 1956 (El Coca), dels quals se'n va construir una sola unitat de cadascun. A partir d'aquest últim es va pensar a desenvolupar un micro cotxe en sèrie, per a la qual cosa Guillem Tachó, el seu germà Antoni, Maurici Perramón i Josep Vila van fundar el 4 de maig de 1956 l'empresa AUSA. De les inicials dels cognoms sorgeix la marca, PTV.
El primer model va ser el de 1956. 

Era un atractiu descapotable de dues places (2/3 segons la publicitat de l'època) amb motor posterior mono cilíndric de 250cc, que amb una potència d'11 cv assolia els 75 km/h. N'hi havia dues versions, amb portes i sense. En total se'n van arribar a produir 1.100 unitats fins a 1961, la qual cosa el situa com al quart micro cotxe de major producció a l'estat, després del Biscúter, el Googgomobil i l'Isetta. Els preus oscil·laven entre les 44.500 i les 55.000 pessetes. Es varen comercialitzar a tota la península Ibèrica.

D'acord ambl PTV 250 es van fabricar 45 vehicles comercials entre 1959 i 1961. Disposaven de poca capacitat de càrrega en portar el motor darrere. Se'n va fabricar un prototipus amb motor al davant que durant anys va ser utilitzat per AUSA com a vehicle de transport.

També es va fer un prototip del model PTV 400. Dotat d'un potent motor bicilíndric de dos temps amb compressor i enginyoses solucions tècniques, però no es va arribar a produir, ja que el seu desenvolupament tardà (1961) va coincidir amb l'apogeu del Seat 600. La producció de micro cotxes es va detenir en 1961, la qual cosa no va significar la fi de l'empresa, ja que amb gran visió comercial havien desenvolupat el 1961 una espècie de vehicle de trabuc que donaria lloc al famós Dumper. Actualment AUSA és líder mundial en aqueix mercat i en el dels carretons elevadors fins a 3 Tn.




 










Van participar Bistúter, Googlomobil i Isettes. Alguns PTV vinguts d'Alemanya.

Participants, col·laboradors, patrocinadors, a tots MOLTES GRÀCIES per  haver pogut fer una trobada amb tant d'èxit.
Muchas gracias a todos,
Many thanks to everybody.
Merci beaucoup a tous et toutes.
Viele Danke.

Les fotos són baixades d'internet, de diferents webs i llocs relacionats amb la Trobada
i les poso no pas per menyscabar els drets de ningú,ans amb la intenció de retre 
homenatge a una festa tan nostra.

 No cal dir que els retiraré, igual que els textos, si algú se'n sent perjudicat. 

8 comentaris:

Francesc Cornadó ha dit...

Magnífic reportatge. Moltes gràcies
Francesc Cornadó

xavier pujol ha dit...

Un reportatge molt simpàtic. Un oncle que tenia un Biscuter. Encara que fa uns 55 anys recordo que hi havia pujat quan era petit.
Com tothom, de l'Isetta en dèiem l'ou. I del PTV que ens mostres, com que no en sabíem el nom, els meus germans i jo l'anomenàvem la "puça"

Rodericus ha dit...

Una buena entrada.

Conocí AUSA mucho tiempo después. Allí me contaron que fabricaban los micro coches en el casco urbano de Manresa, en dos plantas de un edificio. La carrocería en el piso superior, y el bastidor con los controles y el motor en los bajos. Al final se ensamblaba el vehículo bajando la carrocería sobre el bastidor.

Un abrazo.

Josep ha dit...

Moltes gràcies, Francesc.
De sobte els vaig veure passar des de Manresa cap a Berga. Jo aquí només n'he posat uns quants, però n'estava ple de micro cotxes, de tots tipus, algun d'ells no l'havia vist mai.
Una abraçada.

Josep ha dit...

Xavier, el teu oncle encara té, el Biscuter? Era molt simpàtic. Un amic meu també en tenia un. Els diumenges d'estiu anaven a Montgat des de Poble nou, i el cotxe carregat. Trobo que ara alguns d'ells els podrien fer igual però elèctrics.
Moltes gràcies.

Josep ha dit...

Rodericus, jo siempre he conocido a esta empresa en el mismo lugar, en la carretera que viene de Berga, y está casi en la entrada de Manresa a la derecha. Yo no se como los hacian pero supongo que más o memos es como dices. La verdad es que para uso urbano era un cochecito que no estaba mal. Un poco chapucero si, pero si miramos en que años se construia..
El otro dia vi muchos y de muchas marcas, incluso coches que no conocia, extranjeros incluidos. Dan alegria!
Un abrazo.

KRT ha dit...

Molt interessant, Josep. Gràcies!

Josep ha dit...

No els vas veure, Ramon?
Hi ha alguns que semblen de broma, però almenys un d'ells va vindre d'Alemanya.

Trampa de foc (I) de Núria Martí Constans

     Els primers anys del segle XX van ser anys d’avenços, creixement i revolució.   En aquell món dinàmic, les dones hi van tenir un paper ...