Cercar en aquest blog

dilluns, 7 de març del 2016

Dia Internacional de les Dones / Dia Internacional de la Mujer





El 25 de març de 1908 va tenir lloc un incendi a la fàbrica de roba, Triangle, de Nova York, on 146 dones, la majoria d’elles immigrants, van morir fruit de les precàries condicions amb les quals es trobaven al lloc de treball. Aquest tràgic accident va fer que es modifiques la legislació laboral als Estats Units i que les futures reivindicacions del 8 de març anessin molt vinculades als drets laborals de les dones.
Aspecte actual de l'edifici Brown. La fàbrica de la Triangle Shirtwaist Company ocupava les tres últimes plantes de l'edifici.
El 1936 es va celebrar el dia internacional de la dona per primera vegada a Espanya i el 1975 l’ONU comença a celebrar el 8 de març com a dia internacional de la Dona, però no fou fins dos anys després que l’Assemblea General de l’ONU proclamà el 8 de març com a Dia Internacional pels drets de la Dona i la Pau internacional.

Perquè encara commemorem aquest dia? No m agrada la paraula celebració, perquè encara hi ha massa reivindicacions que ja es feien l’any 1911 i que es continuen fent avui dia. L’any 1911 es demanava l’accés de les dones als càrrecs públics, i avui en dia, tot i que les dones hi poden accedir, les xifres desproporcionades d’homes i dones en aquests càrrecs ens demostren que queda molt de camí per fer. Les dones, estan més formades acadèmicament que els homes, però tot i així ocupen molts menys càrrecs de responsabilitat que aquests, és el que anomenem sostre de vidre.



Sense oblidar-nos que encara hi ha països on hi ha fabriques com el Triangle. I de tant en tant es cremen o cauen a terra per la mala construcció, i la falta de seguretat, tot i coneixen els propietaris l'estat en què es troba l'edifici.

No fa gaires dies en un documental de televisió (La Sexta) parlava una noia jove i deia que encara treballen 12 hores al dia, inclòs el dissabte, i que pel preu que paguem aquí per cinc samarretes, és el que cobren elles tot el més. Ensenyava factures de les empreses espanyoles tan reconegudes per nosaltres i que les trobem per tot arreu.
Penso que fins que aquella noia, i tots nosaltres no es donem compte que som esclaus, no deixarem de ser-ho.

Coincidint amb el Dia de la dona, l'ALF i La Mar de Fàcil ofereixen gratuïtament l’audiollibre de "Trampa de foc", la novel·la de Núria Martí Constans, llegit per Àngels Bronsoms.

L'obra està basada en l'incendi de la fàbrica tèxtil Triangle de Nova York l'any 1911, on hi van morir 146 persones, la majoria dones. Aquests fets van originar la revolta de les dones per un treball digne i la commemoració del 8 de març, Dia Internacional de la Dona Treballadora.
Escolta l'àudio:




Trampa de foc_pàgines 1 a 38
Trampa de foc_pàgines 39 a 68
Trampa de foc_pàgines 69 a 94


 TRADUCCIÓN
 


El 25 de marzo de 1908  tuvo lugar un incendio en una fábrica de ropa, Triangle, de Nueva York, donde 146 mujeres, la mayoría de ellas inmigrantes, murieron fruto de las precarias condiciones con las que se encontraban en el lugar de trabajo. Este trágico accidente hizo que se modificara la legislación laboral en Estados Unidos y que las futuras reivindicaciones del 8 de marzo fueran muy vinculadas a los derechos laborales de las mujeres.

En 1936 se celebró el día internacional de la mujer por primera vez en España y en 1975 la ONU comienza a celebrar el 8 de marzo como día internacional de la Mujer, pero no fue hasta dos años después de que la Asamblea General de la ONU proclamó el 8 de marzo como Día internacional por los derechos de la Mujer y la Paz internacional.


¿Porque aun conmemoramos este día? No me gusta la palabra celebración, porque todavía hay demasiadas reivindicaciones que ya se hacían en 1911 y que se siguen haciendo hoy en día. En 1911 se pedía el acceso de las mujeres a los cargos públicos, y hoy en día, aunque las mujeres pueden acceder, las cifras desproporcionadas de hombres y mujeres en estos cargos nos demuestran que queda mucho camino por hacer. Las mujeres están más formadas académicamente que los hombres, pero aún así ocupan muchos menos cargos de responsabilidad que éstos, es lo que llamamos techo de vidrio.
Sin olvidarnos que todavía hay países donde hay fabricas como el "Triangle".  De vez en cuando se derrumban y caen al suelo por su  mala construcción, o bien, aun por falta de seguridades hay incendios. 


No hace muchos días en un documental en televisión (La Sexta) hablaba una joven trabajadora y decía que  trabajan 12 horas al día, incluido el sábado, y que por el precio que pagamos aquí por cinco camisetas, es lo que cobran ellas en todo un mes. Enseñaba facturas de empresas españolas muy conocidas por nosotros y que por regla general les compramos.
Pienso que hasta que esta joven, y todos nosotros, no nos demos cuenta de que somos esclavos, no vamos a dejar de serlo.

Coincidiendo con el Día de la mujer, el ALF y La Mar de Fácil ofrecen gratuitamente el audiolibro de "Trampa de foc", la novela de Núria Martí Constans, leída por Àngels Bronsoms.


La obra está basada en el incendio de la fábrica textil Triangle de Nueva York en 1911, donde murieron 146 personas, la mayoría mujeres. Estos hechos originaron la revuelta de las mujeres por un trabajo digno y la conmemoración del 8 de marzo, Día Internacional de la Mujer.

 Escucha el audio:

 Trampa de foc_pàgines 1 a 38

Trampa de foc_pàgines 39 a 68
Trampa de foc_pàgines 69 a 94


 

Siempre procuro dar la referencia editorial, y espero que se entenderá que lo hago desde la admiración y con ánimo de recomendarles -no con ningún ánimo de lucro, obviamente, ni con intención de perjudicar los derechos de nadie, todo lo contrario-.

 Si en algún caso se detecta en este post conflicto de copyright o de cualquier otro tipo, agradeceré que me lo hagan saber y  lo suprimiría inmediatamente. 

Fotos de internet.








6 comentaris:

Tot Barcelona ha dit...

Hoy ha salido el índice en Alemania de comparación salarial entre mujeres y hombres por el mismo trabajo...en ALEMANIA...21´6% menos ¡¡¡¡¡...en Alemania..¿ y en Austria ?..país que nos parece idílico...19´8% menos ¡¡¡¡
En España es de un 18´6%...No han dicho en de Catalunya.
Salut

Rodericus ha dit...

Coincido con Miquel.

Lo primero que habría que revisar es la escala salarial e igualarla de una puñetera vez.

La igualdad, es eso, junto al respeto.

Mi ahijada está en tercero de periodismo. No quiero imaginar los "sapos" que va a tener que tragarse cuando acabe la carrera y quiera empezar a trabajar o hacer prácticas.

Un abrazo.

xavier pujol ha dit...

Una història tràgica. La passada i la present. Tant de bo el futur de la igualtat no tardi.

Josep ha dit...

Miquel, aquí en Catalunya pasa igual, lo digan o no.
Y aun me gustaria saber si hay alguno que vende aquí y fabrican en China, La India o en otra parte. Como en 1911.
Salut

Josep ha dit...

Tendrá que tragarse muchos, Rodericus, porque ella por el hecho de ser mujer tendrá que hacer más, y demostrar más, para cobrar menos. Porque no creo que la escala salarial se arregle...ya no digo ni a medio plazo...

Una abraçada.

Josep ha dit...

Trigarà molt, Xavier. Aquest tema és veritat que és molt difícil de resoldre, perquè no sols es tracta de la dona d'Occident. I a l'Àfrica, Xina, l'Índia.
Vull creure que les religions tenen molt a veure amb tot això.
Però s'ha d'intentar, i guanyar.

Anne Frank

  Annelies Marie Frank , més coneguda com Anne Frank (12 juny 1929  – març de 1945), fou una adolescent alemanya jueva nascuda a Frankfurt d...