Cercar en aquest blog

dimarts, 21 de juliol del 2015

El "Efecto Magnus"



 
Heinrich Gustav Magnus (1802-1870),
En el periodico “La Vanguardia” hablaban ayer del 'Efecto Magnus' o el porqué del 'vuelo' de una pelota de baloncesto. Aquí podréis ver el video.
Si leeis la explicación y veis el video que nos ofrecen acerca del “EfectoMagnus” seguramente os ocurrirá como me ha ocurrido a mi. Está muy bien hecho, y aunque posiblemente no lo entendamos (el idioma) es igual. Lo que ha ocurrido con este video es que lo podeis encontrar por todas partes, y  ofrecido el mismo dia, como si fuese una novedad. Incluso lei en una web el número de veces que se habia visitado en YouTube. En futbol, en tenis o en tenis de mesa. En beisbol, y seguramente en golf...( llama la atención como pueden conseguir desplazar tan lejos una pelota) También en voleibol,  (hacen maravillas con tales efectos).

Y no es tan raro, seguro que hemos visto muchas veces en futbol cómo un lanzador de faltas cuando “chuta", el balón va “girando” en su trayectoria a medida que se acerca a la portería. Lo que se llama vulgarmente “tirar con efecto”. El fundamento es el mismo para ambos golpes. Este efecto es crucial en otros deportes como el tenis de mesa, en los que ya no se entiende una partida sin hacer uso de golpes con efecto.

Lo puedes comprobar en el siguiente video.: El "Efecto Magnus", denominado así en honor al físico y químico alemán Heinrich Gustav Magnus (1802-1870), es el nombre dado al fenómeno físico por el cual la rotación de un objeto afecta a la trayectoria del mismo a través de un fluido, en particular, el aire. Es producto de varios fenómenos, incluido el principio de Bernoulli y el proceso de formación de la capa límite en el fluido situado alrededor de los objetos en movimiento. Este efecto fue descrito por primera vez por el físico alemán Heinrich Magnus en 1853.
Cuando estudiaba, el “Efecto Magnus”  nos lo explicaban de otra manera. Era a través de las olas del mar, pero es exactamente igual.
También estaba relacionado con el “Efecto Venturi” y el principio de Bernoulli .
Lo mismo ocurre si dos barcos navegan uno junto a otro, como la velocidad del fluido es mayor entre los dos barcos, la presión entre ellos será menor y se crea una fuerza que tiende a unir los barcos.
Este principio tiene multitud de usos. Es también el principio que explica por qué los aviones son capaces de planear.
Otro fenómeno curioso que explica el efecto Venturi es el que la cortina de la ducha se curve hacia dentro.
Volviendo al “Efecto Magnus” podéis leerlo aquí. (está muy bien explicado):
Los amantes del futbol se acordarán de las famosas “folha-seca” de Didí o de Romario o este gol de Roberto Carlos en un partido Brasil-Francia:

14 comentaris:

Tot Barcelona ha dit...

La hoja seca era de Garrincha ¡¡
un abrazo
salut

Rodericus ha dit...

Un buen tutorial explicando con sencillez el efecto de la capa limite y sus derivados.

La misma razón por la que un colibrí y un Boeing se mantienen volando, independientemente de su peso.

Un abrazo

Mari-Pi-R ha dit...

El efecto Magnus va acompañado en la habilidad del lanzador a la vez ya que del contrario el resultado no es conseguido como lo vemos en los tiros de la pelota del primer vídeo.
Un abrazo.

xavier pujol ha dit...

Fins i tot jugar a pilota estar sotmès a la física.
Alguns jugadors en lloc de donar-los la pilota d'or, els podrien fer doctors en física.

Esport i física a banda, felicitats a Balsareny. M'ha semblat escoltar bones notícies en relació al seu metge.

KRT ha dit...

Molt interessant, Josep, sempre em sorprens gratament!

A mi, quan estudiava (fa dècades), no m'agradava la física ni la química. Treia aprovats justes i la veritat és que no m'interessava gaire. Fins de ben gran no vaig entendre les lleis de la termodinàmica (i ara no me'n recordo tampoc). Per a mi, la física sempre ha tingut una mica de màgia. Per això m'ha sorprès veure com "vola" aquesta pilota. Sí que he vist bastants gols "de rosca", però no sabia que aquest efecte hagués estat estudiat i formulat per un científic del XIX. La veritat que no coneixia aquest Magnus, i m'ha agradat molt que m'ho expliquessis, perquè no s'és mai vell per aprendre.

Josep ha dit...

Miquel, nos vamos a pelear de un momento a otro!!!jajaja
En serio, yo creo que era o es de DIDI, de Romario, no, claro. Lo que si diria es que Roberto Carlos (el jugador del Madrid) lo mejoró.

Salut.

Josep ha dit...

Rodericus, muy esto del colibrí y un Boeing. Yo no lo puse porque no estaba totalmente seguro.
Mira que llegan a ver aplicaciones para este efecto, verdad? Los barcos es otra.

Josep ha dit...

Mari-Pi-R, es verdad claro. y precisamente por esto se demuestra que dicho efecto es verdad. Si miras el último video, el de Rafa Nadal verás como este si que reune las condiciones.
Muchas gracias.

Josep ha dit...

Si, Xavier, és escoltat molt bé. Estem molt contens perquè s'ha fet justícia, després de mot de tems s'ha aconseguit, en bona part gràcies al poble que estat contínuament per ell, sigui o no sigui el seu metge (hi ha dos) No puc comprendre com pot ser que no sàpiguen quins metges tenim en aquests país. T'asseguro que el doctor Cañellas és un home que et visita alhora que sigui, en el CAP, a casa, no cobra, jo que se, et visita i perd del seu temps el que faci falta. Això per a tothom. Moltes gràcies.

Més fet gràcia amb el que dius dels futbolistes. Jo de tu no ho diria gaire alt, no sigui que t'escoltin i vulguin cobrar més. El cas del golf si que m'agradaria veureu i calcular-ho. Tu no veus a quines distàncies tiren la ditxosa piloteta.

Josep ha dit...

Doncs jo Ramon, pràcticament no recordo quasi res, però deu estar tot plegat a "les golfes del cervell" i surten quan hi ha una notícia (que semblava exagerada perquè ha sortit per a tota reu (el vídeo). i aquest cop ha sigut el vídeo de "La Vanguardia" Nosaltres ho apreníem posant com a exemple les ones del mar, però de fet tant es val. Amb aquests "efecte" sembla que només es faci servir per al futbol o altres esports, però no, precisament és el menys importen de tots. Els vaixells i avions, o moltes altres coses, també ho fan servir. L'altre efecte, el que acompanya al "Efecte Magnus" que també són precions d'aire "Efecte Venturi", aquesta tarda he fet de "profe" de la tribu. És genial. Pels nens és por fer moltes coses.


Moltes gràcies.

Montse.G. ha dit...

Muy, muy interesante este post. Mejor explicado. Lo he entendido hasta yo, que en mis tiempos de estudiante, la física nunca fue lo mío. Eres una enciclopedia andante, Josep.
Muchísimas gracias por este gran trabajo.

Una abraçada.

Josep ha dit...

La Física, como todo, si se explica de buen principio fácil se entiende y poco a poco se va comprendiendo. Yo no puse ninguna fórmura para no liar nada, entre los videos y un poco de explicación creo que ha bastado. tampoco se tratade de nada más, es solo un bloc de alguien que no sabe, o por lo menos con el paso del tiempo se olvida. Eres mu amable, pero que más quisiera yo que ser una enciclopédia,
Una abraçada.

Relatus ha dit...

Quines coses, mai no m'ho havia plantejat (igual que els futbolistes, segurament ).

Josep ha dit...

Loreto, poso exemples d'altres esports perquè la "noticia" era l'efecte amb una pilota de basquet, però de debò que és aplicable a moltes altres coses molt més importants, com els avions o els vaixells. Tots els esportistes ho han d'aprendre, els de ping-pong no fan res més que això (jugades amb efecte). També passa a vegades amb el cotxe, quan t'avancen per l'autopista. En aquest cas és "l'Efecte Venturi", què pots veure en el segon vídeo" (Ho fa amb una fulla de diari) Fes-ho a casa!


Bon estiu.

Trampa de foc (I) de Núria Martí Constans

     Els primers anys del segle XX van ser anys d’avenços, creixement i revolució.   En aquell món dinàmic, les dones hi van tenir un paper ...