Cercar en aquest blog

divendres, 13 de febrer del 2015

Joan Baez al Palau de la Música Catalana Barcelona.






Joan Baez farà dos concerts al Palau de la Música Catalana

Sempre me'n recordo d'ella, però d'un temps ençà més que mai, potser és perquè la trobo a faltar, perquè necessito les seves cançons. Penso que som molts qui la necessitem.
La revolució dels seixanta estava a punt de començar. Hi havia una noia que cantava amb una veu increïble. Era capaç d'expressar-ho tot. El seu èxit va ser aclaparador. El seu xicot, en aquell temps era un desconegut per a nosaltres. Era Bob Dylan. Al cap de poc temps ella el va convidar a pujar a l'escenari. Junts van recórrer bars i universitats cantant els seus himnes de protesta. Van ser els primers blancs a anar a cantar en locals de negres perquè aquests no els permetien entrar als locals dels blancs. 

Van participar en la marxa de Luther King sobre Washington. Van cantar davant d'un milió de persones. I va ser Bob Dylan qui va introduir a Joan Baez en el món de la cançó protesta, un món al qual ella sempre ha estat fidel. Lluitadora en totes les lluites, infatigable defensora de la no-violència i els drets humans, Joan Baez ha recorregut els escenaris de tot el món portant el seu cant d'esperança, el seu crit de llibertat. 



Va lluitar pels drets dels negres al seu país, contra la guerra de Vietnam (David Harris, el seu marit va estar pres cinc anys per negar-se a anar a aquella guerra), contra les dictadures argentina i xilena, contra Franco, a favor dels desfavorits, dels perdedors, dels que no són ningú ... La vitalitat de Joan Baez, el seu indestructible esperit de lluita davant la injustícia al llarg de gairebé sis dècades han fet d'ella una llegenda i ens hauria de fer recordar que viure és lluitar, és estar amb els que ens necessiten, és no mirar a un altre costat, és caure i tornar-se a aixecar, i com ella diu, "no podem triar com morirem o quan ho farem. Només podem decidir com viurem"

Vull, com en els anys 60 donar i demanar un crit de llibertat ara que en aquest país, crec que la tornem a necessitar.




              castellano

 Joan Baez en Barcelona
  
Siempre me acuerdo de ella, pero de un tiempo a esta parte más que nunca, quizás sea porque la echo de menos, porque necesito sus canciones. La necesitamos, pienso.
 La revolución de los sesenta estaba a punto de empezar. Había una chica que cantaba con una increíble voz.
 [A vosotros mis queridos argentinos,  y en general para los que no sois de aquí. El Rossinyol /El ruiseñor es una canción medieval popular catalana. Es una de nuestras viejas canciones de las montañas de los Pirineos. Está cantada en Catalán, un idioma, una lengua  más pequeña que el castellano pero no por ello menos rica. Somos un pueblo, con nuestra identidad y cultura propia, y que Joan Baez la canta perfectamente en mi lengua.]



Era capaz de expresarlo todo Su éxito fue arrollador. Su novio, en aquel tiempo para nosotros  era un desconocido. Era Bob Dylan. Al cabo de poco tiempo ella le invitó a subirse al escenario. 

Juntos recorrieron bares y universidades cantando sus himnos de protesta. Fueron los primeros blancos en ir a cantar en locales de negros porque a éstos no les permitían entrar en los locales de los blancos. Participaron en la marcha de Luther King sobre Washington. Cantaron frente a un millón de personas. 

Y fue Bob Dylan quien introdujo a Joan Baez en el mundo de la canción protesta, un mundo al que ella siempre ha sido fiel. Luchadora en todas las luchas, infatigable defensora de la no violencia y los derechos humanos, Joan Baez ha recorrido los escenarios de todo el mundo llevando su canto de esperanza, su grito de libertad. 

Luchó por los derechos de los negros en su país, contra la guerra del Vietnam (David Harris, su marido estuvo preso cinco años por negarse a ir a aquella guerra), contra las dictaduras argentina y chilena, contra Franco, a favor de los desfavorecidos, de los perdedores, de los que no son nadie…
 La vitalidad de Joan Baez, su inquebrantable espíritu de lucha ante la injusticia a lo largo de casi seis décadas han hecho de ella una leyenda y nos tendría que hacer recordar que vivir es luchar, es estar con los que nos necesitan, es no mirar a otro lado, es caerse y volverse a levantar, y como ella dice, “No podemos elegir cómo vamos a morir o cuándo vamos a hacerlo. Sólo podemos decidir cómo vamos a vivir”
Quiero, como en los años 60 dar y pedir un grito de libertad ahora que en este país, creo que la volvemos a necesitar.


Su versión en euskera del Txoria Txori de Mikel Laboa cantada en directo en Bilbo tiene una fuerza arrolladora. Escuchar la voz de Joan Baez cantando este precioso canto a la libertad con el público haciéndole la segunda voz al final de la canción es algo que te pone la piel de gallina.




20 comentaris:

xavier pujol ha dit...

Joan Baez va influir moltes generacions, i a Catalunya algunes de les cançons de protesta que ella va popularitzar les cantàvem en català, en contra del franquisme.
Molt bona també la cançó en euskera.
La coneixia però no sabia que la Joan l'hagués cantada.

Tot Barcelona ha dit...

También yo la encuentro a faltar..
salut

KRT ha dit...

Moltes gràcies per aquest post, Josep, i ben tornat.

Joan Báez és un mite vivent, i un referent per a la nostra generació. La vaig poder veure cantar al Palau dels esports de Barcelona el 1977, en un moment àlgid de la Transició, i em va emocionar, la veritat. Hi havia un ambient de revolta juvenil pacifista, i em sembla que es va llegir un escrit d'en Xirinacs.

Està bé que hagis recuperat el 'Txoria Txori' de Mikel Laboa en la versió d'ella, i 'El Rossinyol'. De Joan Báez també m'agradaven les seves interpretacions de cançons com 'The house of the Rising Sun', 'Donna Donna', 'El preso número nueve', 'Here's to you' (Balada de Sacco i Vanzetti), 'Vengo con tres heridas', 'Manha de Carnaval' 'Silver dagger', 'Battle hymn of the Republic', 'We shall overcome','With God on our side' i tantíssimes altres. Una autèntica artista, amb un compromís social coherent i ferm.

Mari-Pi-R ha dit...

Una mujer que ha marcado a muchas generaciones por su ideal además por su buena voz, buena entrada, un abrazo.

Montse.G. ha dit...

Muchos-as como ella necesita el mundo. Esa voz que transmite tanto, aunque no entiendas a veces lo que dice. Mujer comprometida y valiente. Me podría quedar con todo el post, pero es tuyo, Josep. Y nuestro en la medida que podemos visitarlo siempre que queramos
Destaco esta frase, por destacar algo: “No podemos elegir cómo vamos a morir o cuándo vamos a hacerlo. Sólo podemos decidir cómo vamos a vivir”

Una abraçada, Josep.

Josep ha dit...

Estic ben segur que tots nosaltres cantàvem les seves cançons, i anaven als mateixos llocs. I ara que hi penso saps on em podies trobar en un d'aquests llocs?...A la "Ovella negre"alguns diumenges Quants records Xavier.

Josep ha dit...

Por lo menos, Miquel, para que la gente despierte de una vez. Cada semana nos cuelan diez goles y no nos enteramos.
Salut.

Josep ha dit...

Pel que sembla estàvem tots al mateix lloc l'any 1977, KRT. Sí, el concert d'en Llach va ser el Gener del 76...
I en de la Joan Baez un any després, i es va llegir un escrit d'en Xirinacs.

El fet de recuperà el 'Txoria Txori' de Mikel Laboa en la versió d'ella, i 'El Rossinyol', ja t'explicaré per què.

A mesura que anava escrivint escoltava totes les cançons que anomenes. Les pots trobar totes en vídeo.

La Joan no va tindre una vida gens fàcil, entre el marit a la presó, i ella també i després embarassada i vivint en una comuna va resultar molt complicat. Crec que va estar molts anys enemistada amb el seu fill.

Moltes gràcies.

Rodericus ha dit...

Casualmente estos días he estado leyendo un ensayo de un historiador norteamericano sobre la guerra de Vietnam. Es una magnifica obra, basada en decenas de entrevistas con los que participaron de una manera u otra en aquella guerra, en ambos bandos.

Y he descubierto que hemos estado repitiendo el mismo esquema de aquél desastre una y otra vez, década tras década.

Ahora mueren en Irak y en Ucrania los mismos que morían en Vietnam.

Seguimos teniendo necesidad de gente como Joan, que canten a la crudeza y la injusticia de nuestra sociedad con una voz clara.

Seguimos teniendo los mismos problemas que en 1.970

Un abrazo.

Josep ha dit...

Tienes razón Mari-Pi-R. A mi, como a muchos otros crecimos con ella, porque veiamos con Joan el aire fresco que en este pais nos faltaba.Aquí nos ahogaba una dictadura!

Un abrazo.

Josep ha dit...

Hola, Montse, lo que escribo y pongo en el blog si te gusta es tuyo.
Si que fue una mujer comprometida y valiente, y que al igual que su marido se paso mucho tiempo en la carcel. Luego pagó caro todo esto delante de la incomprensión de su hijo que afortunadamente comprendió su actitud.
Una abraçada, Montse.

Josep ha dit...

Si, Rodericus, si.. no aprendemos de nuestra historia. Estas mismas reflexiones también las tengo yo, y veo lo mismo que me explicas.
Lo grave de todo esto es que como siempre pueden más el ruido de las bombas que el grito de Joan Baez, Paco Ibañez, o tantos otros que se juegan la cárcel por pedir libertad.

Si no te importa hazme llegar este ensayo del historiador norteamericano.
jose_estruel@hotmail.com

Un abrazo.

Relatus ha dit...

Caram, quina història! Gràcies per explicar-nos-la

Josep ha dit...

Loreto,si que és una història. Tenia una veu potent, aguda, pròxima a la d'una soprano, i la Joan ens va portar a tots de la mà amb la cançó protesta sorgida en els anys 60, a la calor de la Guerra del Vietnam. Després ja saps..."els grisos".. Raimon, Llach...

Crec que més d'un que ara comenten aquí, també han protestat amb mi.

Franziska ha dit...

Has conseguido conmoverme con tu relato de hoy y no es nada extraño que te sientas orgulloso de ella y de que tu tierra haya parido una criatura con un alma tan bella. A mi me parece que es una criatura universal, deberían reconocerla como "mujer patrimonio de la humanidad". Sé qque estarás de acuerdo.

Un abrazo. Franziska

Rodericus ha dit...

Te he enviado el archivo al correo que me has indicado.

Un abrazo

Josep ha dit...

Hola, Franziska. No me habré explicado bien porque Joan Baez no es catalana. ya quisiera yo tenerla como vecina. Joan Báez,es tadounidense. Si he puesto esta canción en catalán y un poco de explicación, es un poquito diriguido a Argentina; es por Isabel (Isol)
Joan Baez cantaba en muchos idiomas, y muchas canciones de cada uno de ellos. Aquí también he puesto una cantada en euzkera, que por cierto es muy ella.
Y si, por supuesto que estoy de acuerdo que este tipo de personas nos pertenecen a todos. Y quizás en este caso aun más. Una mujer que cambia su vida de soprano por esta otra (incluso estuvo en la cárcel por apoyar a los negros) lo merece todo.
Un abrazo.

Josep ha dit...

Muchas gracias, Rodericus, ya pensaba agradecertelo hoy mismo por correo.
Un abrazo.

Núria Martínez (Bruixeta) ha dit...

L'ovella negre quins records Josep!!!! jo sóc de mitjans dels seixanta, però recordo que d'adolescent no parava d'escoltar les cançons de la Joan i del Bob... eren tant vigents com quant les varen escriure, com ho son ara...
Gracies per aquest munt de bons records ( JO si conexia la cançó en euskera)

Lacaze Zara ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.

Trampa de foc (I) de Núria Martí Constans

     Els primers anys del segle XX van ser anys d’avenços, creixement i revolució.   En aquell món dinàmic, les dones hi van tenir un paper ...