Cercar en aquest blog

diumenge, 27 d’octubre del 2013

definició d’oligarquia/ definición de oligarquía


CATALÂ
La darrera decisió del Govern del PP ha estat tocar les pensions. De manera sibil·lina  diu que sempre pujaran un mínim del 0,25%, però a la pràctica això vol dir que si l'IPC anual puja un 3%, als pensionistes se'ls rebaixa un 2,75% de poder adquisitiu cada any, i vés a saber com pujarà l'IPC cada any. Aquesta perversió del llenguatge denota la deshonestedat del governant enfront de tothom i també, especialment, dels qui l'han votat. De totes les coses que el programa electoral del PP deia que no modificaria no n’ha respectat cap, de manera que potser sí que ha arribat l’hora d’impugnar un Govern que no ha complert res del que va prometre sinó ben al contrari. Tinc entès que aquesta és una de les raons jurídiques i constitucionals per les quals un govern pot ser impugnat. 

He consultat el Diec2- Institut d'Estudis Catalans   pel que fa la definició d’oligarquia i diu això:” 1  Govern en què el poder és en mans d’un grup reduït de persones.
2 Grup de poques persones poderoses que dominen algun sector de la societat. Una oligarquia financera. Oligarquia política.
I l’Enciclopèdia Catalana:” Règim polític on el poder és en mans d'un grup reduït de persones, d'una família, d'una classe social o d'un grup de pressió, ja sigui econòmic o polític. 

Dons bé, això és el que està, unes oligarquies han segrestat el vot de la gent per fer els que els convé pels seus propis interessos i no pas per l’interès general, encara que ho jurin públicament.
La majoria absoluta que va treure el PP no era només un vot de confiança cap a ells, sinó també un vot de càstig cap a l’anterior govern per la seva gestió. I ara les enquestes sociològiques diuen que en la intenció de vot el PP està molt i molt baix, de manera que és força evident que els qui legislen ho fan sota les ordres de les oligarquies de les classes dominants.

La democràcia és o no és, no pot haver-hi només “una mica de democràcia”.
En el moment que aquesta democràcia entra en un joc d’interesso
 particulars, deixa de ser una democràcia. Un vot cada quatre anys no és una carta blanca perquè el govern de torn faci el que vulgui, sinó que es vota un govern que ha de donar explicacions de cadascuna de les coses que decideix i perquè.

CASTELLANO
La última decisión del Gobierno del PP ha sido tocar las pensiones. De manera sibilina dice que siempre subirán un mínimo del 0,25%, pero en la práctica esto quiere decir que si el IPC anual sube un 3%, los pensionistas se les rebaja un 2,75% de poder adquisitivo cada año, y ves a  saber cómo subirá el IPC cada año.

 Esta perversión del lenguaje denota la deshonestidad del gobernante frente a todos y también , especialmente, de los que le han votado. De todas las cosas que el programa electoral del PP decía que no modificaría no ha respetado ninguna, por lo que quizá sí que ha llegado la hora de impugnar un Gobierno que no ha cumplido nada de lo que prometió sino al contrario. Tengo entendido que esta es una de las razones jurídicas y constitucionales por las que un gobierno puede ser impugnado.

 Lo he consultado en  “Diec2- Institut d'Estudis Catalans,  la Gran Enciclopèdia Catalana i ” tambien en la RAE respecto a la definición de oligarquía y dice esto: DIEC 2 "1 Gobierno en que el poder está en manos de un grupo reducido de personas .
2 Grupo de pocas personas poderosas que dominan algún sector de la sociedad. Una oligarquía financiera. Oligarquía política.
Y en  la Enciclopedia Catalana:" Régimen político donde el poder está en manos de un grupo reducido de personas, de una familia, de una clase social o de un grupo de presión, ya sea económico o político.
RAE.:”1. f. Gobierno de pocos. 2. f. Forma de gobierno en la cual el poder supremo es ejercido por un reducido grupo de personas que pertenecen a una misma clase social. 3. f. Conjunto de algunos poderosos negociantes que se aúnan para que todos los negocios dependan de su arbitrio.

Pues bien, eso es lo que es, unas oligarquías han secuestrado el voto de la gente para hacer lo que les conviene por sus propios intereses y no por el interés general, aunque lo juren públicamente .
La mayoría absoluta que sacó el PP no era sólo un voto de confianza hacia ellos, sino también un voto de castigo hacia el anterior gobierno por su gestión. Y ahora las encuestas sociológicas dicen que en la intención de voto al PP está muy muy bajo, por lo que es bastante evidente que los que legislan lo hacen bajo las órdenes de las oligarquías de las clases dominantes.

La democracia es o no es, no puede haber sólo "un poco de democracia " .
En el momento que una democracia entra en un juego de intereses particulares, deja de ser una democracia. Un voto cada cuatro años no es una carta blanca para que el gobierno de turno haga lo que quiera, sino que se vota un gobierno que tiene que dar explicaciones de cada una de las cosas que decide y por qué.

8 comentaris:

sentir1907 ha dit...

Anda lo que son las cosas , había oído mucho esa palabreja y gracias a tu artículo ya sé más o menos de que vá ¡¡
Saludossssss ¡¡

Tot Barcelona ha dit...

El problema es que todos tirana derechas. Todos en mayor o menor medida.
Ahora ERC ha votado a favor de que NO inculpen a CD en el caso Palau, cuando todo ha salido en su contra y los papeles dicen que se llevó mas de 6 millones y medio de euros para el partido y para los de dentro del partido.
Y al cabrón del Millet no lo tocan, Y al cabrón del Alaveedra ni se le nombra, y al hijo del Pujol , el Oriol y el otro que es otro filibustero, los tienen escondidos y nadie dice nada.
¿ JUNQUERAS ha de llevar el pais ? ¿ quién es mas ladrón ?
el que roba o el que vota para que no lo metan en la cárcel ???
por favor , por favor ¡¡¡
Al Junqueras ni en pintura, y a los demás , a los demás latigazos ¡¡¡¡

Josep ha dit...

A que es una palabra fea? por esto no te preocupabas de ella, estoy seguro!
Saludos.

Josep ha dit...

Miquel, siempre estamos en las mismas. Acaso no hay pruebas suficientes contra esta gente? Si, las hay!! Pues entonces no tendría que valer que nadie con su voto modifique la situación. La democracia es o no es, no puede haber sólo "un poco de democracia, o una democracia un dia no y otro tampoco, y al siguiente ya veremos"

Salut.

miquel ha dit...

Tinc la impressió, Josep, que governi qui governi dels que poden governar, sempre seran una oligarquia, tot i que el concepte no s'avingui ben bé al que diu el diccionari. El sistemes polítics actuals són obsolets, però els qui els mantenen no els canviaran, evidentment.

Josep ha dit...

Miquel, l'altre dia vaig rebre un article on parlava de les persones que, uns a l'ombra i altres molt coneguts són aquesta oligarquia de què parlem. Els partits polítics, sobretot els més coneguts són l'altaveu d'aquests grups que repeteixo són els que dirigeixen la negra i llarga ombra que plana sobre tots nosaltres.

Salutacions.

KRT ha dit...

Per a mi, definicions a part, les oligarquies són econòmiques, i en general els oligarques ‘comme il faut’ mai no s’embruten les mans fent de polítics en actiu. Senzillament, compren els polítics, ja sigui amb suborns, ja sigui fent-los partícips dels seus negocis, o fent-ne partícips els seus familiars o les seves empreses.

Oligarques eren els empresaris que tenien enormes interessos econòmics a Cuba, a les Filipines o al Marroc, indrets on va perdre la vida moltes persones a les quals els van vendre que lluitaven per la “pàtria”… També les indústries armamentístiques, a les quals interessa que els polítics declarin guerres o que comprin submarins i ‘drones’, o les constructores multinacionals que després ajuden a reconstruir els països destrossats.

El polític que es deixa subornar per uns vestits, per uns viatges o per uns donatius al partit, dels quals pot desviar una part a la seva butxaca, és tan sols un peó en el joc dels grans interessos globals, dels quals no coneixem cares ni noms, però que mouen els fils del nostre present i del nostre futur.

censurasigloXXI ha dit...

El voto para todos es un símbolo de la democracia, en un país de analfabetos en el que prima "la roja", no puede existir la democracia, porque no existe la razón crítica sino que impera la comodidad.

Ay, Josep, qué triste...

Trampa de foc (I) de Núria Martí Constans

     Els primers anys del segle XX van ser anys d’avenços, creixement i revolució.   En aquell món dinàmic, les dones hi van tenir un paper ...